Onderhoudsarme weg van piepschuim  Ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam hebben een nieuw soort fundering voor wegen ontwikkeld, de ‘sandwichweg’. Traditionele funderingen zijn zwaar en slap, waardoor het onderhoud erg duur is. De sandwich van piepschuim en kunststof is daarentegen extreem licht maar ook heel sterk. De ingenieurs verwachten dat hun innovatie de onderhoudskosten met zeker 25 procent kunnen verlagen. Ook zien ze veel kansen in het goedkoop aanleggen en versterken van dijken. De innovatie bestaat uit een combinatie van twee bestaande materialen: geëxpandeerd polystyreen en kunststofvezels (GeoGrids). Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief geheel. Piepschuim als fundering is op zich niet nieuw. Maar het is relatief duur en wordt daarom nu alleen toegepast als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld op een extreem slappe ondergrond. Een groot nadeel was tot nu toe dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming met vezels zorgt ervoor dat het piepschuim constructief meewerkt. Daardoor kan aanzienlijk worden bespaard op aanleg en onderhoud.  Civiele Techniek 2011)  <Bijschrift> Links een model van een traditionele zand-fundering, rechts de nieuwe sandwich-fundering

Onderhoudsarme weg van piepschuim

2009, mei - Ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam hebben een nieuw soort fundering voor wegen ontwikkeld, de ‘sandwichweg’. Traditionele funderingen zijn zwaar en slap, waardoor het onderhoud erg duur is. De sandwich van piepschuim en kunststof is daarentegen extreem licht maar ook heel sterk. De ingenieurs verwachten dat hun innovatie de onderhoudskosten met zeker 25 procent kunnen verlagen. Ook zien ze veel kansen in het goedkoop aanleggen en versterken van dijken. De innovatie bestaat uit een combinatie van twee bestaande materialen: geëxpandeerd polystyreen en kunststofvezels (GeoGrids). Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief geheel. Piepschuim als fundering is op zich niet nieuw. Maar het is relatief duur en wordt daarom nu alleen toegepast als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld op een extreem slappe ondergrond. Een groot nadeel was tot nu toe dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming met vezels zorgt ervoor dat het piepschuim constructief meewerkt. Daardoor kan aanzienlijk worden bespaard op aanleg en onderhoud.
(Civiele Techniek 2011)