UyllanderbrugUyllanderbrug: polyesterbodem vervangt beton

2012, september – Een wereldprimeur voor Amsterdamse IJburg: de bodem van de nieuwe Uyllanderbrug  die het wegdek draagt, is van polyester in plaats van beton.

De Uyllanderbrug (brug nr. 2007 in de Amsterdamse nummering) is een vaste stalen boogbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Overdiemerweg in Diemen. De brug is van belang voor de oostelijke ontsluiting van de Amsterdamse wijk IJburg.  De overspanning van de brug - die is ontworpen door Wim Quist, Quist Wintermans Architekten, bedraagt 150 m bij een totale hoogte van 16 m.

De Uyllanderbrug, met twee keer twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een vrijliggend fietspad, is onderdeel van een omvangrijk infrastructureel project, de Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ). Deze verbindt de snelwegen A1 en A9 bij knooppunt Diemen met de eilandenwijk en daarmee met de rest van Amsterdam. Voor de 16.000 inwoners van IJburg betekent de brug een volwaardig alternatief voor de Enneüs Heermabrug, nu nog de enige ontsluiting. Ook maakt de nieuwe toegangspoort tot Amsterdam de verdere groei van IJburg mogelijk.

Voor het 30 cm dikke dek is gebruik gemaakt van 72 grote composiet panelen (tot 15 x 3,5 m2 per stuk) die als verloren bekisting fungeren. Tijdens het storten van het dek hebben de panelen een constructieve functie en moeten deze een belasting van 800kg/m2 weerstaan. Nadat het beton is verhard vormen de panelen de afwerking van de onderzijde. Doordat kunststof is toegepast is geen zware en arbeidsintensieve hulpconstructie nodig, die voor veel overlast zou zorgen voor het scheepvaartverkeer. Het totale gewicht bedraagt 25 kg/m2.Invaren brug, 15 september 2012

Uitzonderlijk aan de OOIJ is behalve de techniek ook de samenwerking tussen een zeer groot aantal partijen. Zo werken de gemeenten Diemen en Amsterdam samen met onder meer de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het ministerie van EL&I, Staatsbosbeheer, Waternet, Nuon en Groengebied Amstelland en Stadsregio Amsterdam. Het grondwerk wordt gedaan door Boskalis en De Vries & Van de Wiel, de brug wordt gebouwd door de combinatie Aannemingsmaatschappij CFE en Victor Buyck Steel Construction. Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) verzorgt de engineering, directievoering en toezicht. Opdrachtgever is Projectbureau IJburg.

Bronnen: www.cementonline.nl, Ingenieursbureau Amsterdam

Filmpje>