Artist impression Sluis III (Rijkswaterstaat)’s Werelds grootste composiet sluisdeuren


2013, november -  Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg krijgt een primeur. De nieuwe sluis III wordt medio 2015 voorzien van de grootste composiet sluisdeuren van de wereld. De grootste deuren meten 6,2 x 12,5 meter en de kleinere variant 6,2 x 5 meter. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en het innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunststoffen omdat dit materiaal sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsvrij is.

De verbreding van het Wilhelminakanaal is het derde project in Nederland dat composiet sluisdeuren krijgt. De toepassing bij de sluis bij Tilburg is door de afmetingen van de sluisdeuren uniek voor Nederland en voor de gehele wereld. In de bouwcombinatie neemt Heijmans de bouw van de nieuwe sluis voor haar rekening, Boskalis voert de verbreding van het kanaal uit. De composiet sluisdeuren zijn ontwikkeld in samenwerking met Fibercore Europe. De werkzaamheden aan sluis III starten begin 2014. De plaatsing van de vier composiet sluisdeuren vindt medio 2015 plaats. Een extra noviteit in sluis III is de plaatsing van een vijzelturbine, waarmee elektriciteit voor zo’n 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht.

De buitenkant van elke composiet sluisdeur bestaat uit 35 mm dik glasvezelversterkte polyester; de binnenkant is gemaakt van schuim. Hierdoor is de deur licht en kan met minder kracht worden geopend en gesloten. De toekomstige sluisdeuren hebben bijna hetzelfde gewicht als water. Dat levert minimale wrijving op voor de scharnieren en zorgt voor minder slijtage. Mede daardoor gaan ze drie keer langer mee dan conventionele sluisdeuren. De deuren worden voorzien van een beige/gele coatlaag en zijn onderhoudsarm.

Achtergrond: Project verbreding Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar klasse IV-schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen.

 

Bron: Heijmans>Erica-Ter Apel

Filmpje van RTV Drenthe over de eerste InfraCore-sluisdeuren in Erica-Ter Apel (2012)>


Een uitgebreid artikel over de sluisdeuren van het Wilhelminakanaal verscheen in het april/mei-nummer van Innovatieve Materialen 2014
Een gratis kennismakingsabonnement op het digitale tijdschrift Innovatieve Materialen  is aan te vragen via
info@innovatievematerialen.nl