Kunststof alternatief voor stalen vakwerkbrugComposiet brug


2012, december - Op woensdag 12 december 2012 plaatste FiberCore Europe in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam twee composietbruggen in het Hartelkanaal. De nieuwe bruggen zijn een alternatief voor de klassieke, stalen vakwerkbrug. Volgens FiberCore gaat het om een wereldprimeur. De constructie is helemaal gemaakt van glasvezelversterkte kunststof, zonder lijmverbindingen en zonder schroef-boutverbindingen. Brug en leuningen vormen één monolitisch geheel en de brug is door het lage gewicht eenvoudig te plaatsen.

Geen enkel deel van de constructie kan rotten, roesten of anderszins worden aangetast. Ook niet door pekel en zout water. De bekabeling voor LED-verlichting en walstroom is geheel in de brug geïntegreerd. De brug is vooralsnog leverbaar in overspanningen tot 20 meter. De verwachte levensduur van de bruggen is volgens FiberCore meer dan 100 jaar en behoeft al die tijd nagenoeg geen onderhoud. Ze  worden ingezet voor de nieuwe, extra diepe binnenvaartligplaatsen in het Hartelkanaal in Europoort. De ligplaatsen zijn geschikt voor het grootste type binnenschip.
De bruggen zijn ontwikkeld en geproduceerd door het Rotterdamse bedrijf FiberCore Europe. Het (in essentie) industriële ontwerp is geoptimaliseerd door Max Designers. Havenbedrijf Rotterdam is opdrachtgever van de twee bruggen en heeft mede geïnvesteerd in de ontwikkelingskosten.

www.fibercore-europe.com>