Beweegbare composietbrug, ontwerp

Eerste beweegbare composietbrug in Nederland

2008, september  - Oosterwolde krijgt de eerste beweegbare composietbrug in Nederland. Het brugdek wordt uitgevoerd in glasvezel versterkt kunststof.
Ingenieursbureau Witteveen+Bos en architectenbureau irs. VEGTER b.i. hebben de ontwerpaanbesteding van de Provincie Fryslân voor de vervanging van deze hoofdbrug in Oosterwolde gewonnen. Het gaat om de combinatie van een composiet brugdek met hydraulische heftechnieken, een concept dat als zeer innovatief wordt beschouwd.

Volgens Witteveen+Bos en VEGTER is met het ontwerp een nieuwe richting in de bouw van beweegbare bruggen ingeslagen. Bijkomend voordeel  van het gebruik van composietmateriaal is volgens de betrokken partijen dat door de beperkte omvang van het kunstwerk en door de toepassing van bijzonder onderhoudsvriendelijke materialen en installaties, aanzienlijk op bouw- en onderhoudskosten wordt bespaard. Daarbij is de vormgeving ook nog eens verbeterd. Voor brugvervanging en nieuwbouw van bruggen in Nederland en daarbuiten een uiterst innovatief en vooral rendabel concept.

Het brugdek wordt uitgevoerd in glasvezel versterkt kunststof (composiet). Een kunststof dek in een beweegbare brug met de hoogst mogelijke verkeersklasse is in Europa nog nooit eerder toegepast. Het composietmateriaal  wordt geproduceerd door FiberCore Europe in Rotterdam.Brug in aanbouw

De brug is 12 meter lang en 11,2 meter breed en werd op 8 juli 2010 opgeleverd.

Onderzoek naar duurzaamheid composietmateriaal (W+B, 2012)>

Meer op de site van VKCN>

Filmpje>