Betonnen sluisdeurWereldprimeur Amsterdam: betonnen sluisdeuren

2010, oktober - Medio oktober 2010 zijn in sluis 124 op IJburg, Amsterdam, twee deuren van hogesterktebeton (HSB) geplaatst. Volgens opdrachtgever Projectbureau IJburg (PBIJ) is voor beton gekozen, omdat daarmee zowel de bouwkosten als de onderhoudskosten veel lager uitvallen dan bij staal of hout, dat tot nu toe altijd werd gebruikt.  Een wereldprimeur. De plaatsing van de betonnen deuren van sluis 124 is volgens Projectbureau IJburg een doorbraak in het gebruik van beton in beweegbare, waterkerende constructies wereldwijd. Vanwege het gebruik van een speciaal betonmengsel hoeven de deuren maar tien cm dik te zijn, zodat ook het gewicht beperkt blijft. De deuren glijden over een waterfilm van 0,1 mm. Deze zogenoemde hydrovoet beperkt de glijweerstand tot een minimum. Daardoor is minder energie nodig om de deuren te bedienen en is vervuiling onder de deuren minimaal. Ook zijn hydrovoeten minder kwetsbaar en onderhoudsgevoelig dan glijsystemen met bewegende delen.Betonnen sluisdeur

Het idee voor de HBS sluisdeuren komt  van Ingenieursbureau Amsterdam (IBA), dat vijf jaar geleden een verkennend onderzoek uitvoerde naar het gebruik van hogesterktebeton voor sluisdeuren. IBA was eerder betrokken bij de eerste Nederlandse brug met een draagconstructie van zeerhogesterktebeton (ZHSB). Het ingenieursbureau concludeerde dat bouw- en onderhoudskosten van betonnen sluisdeuren flink lager zijn dan die van traditionele houten of stalen sluisdeuren. Ook scoort beton beter op het aspect duurzaamheid.

Zowel het onderwijs als het bedrijfsleven is bij de ontwikkeling van de sluisdeuren betrokken. Twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam hebben samen met IBA-experts en een aantal externe adviseurs het ontwerp gemaakt. De 6,55 m lange sluisdeuren hebben rondom een afgeschuinde rand van 35 bij 40 cm. De oost-deur weegt circa 14,5 ton en is 4,5 meter hoog, de west-deur weegt circa 14 ton en is 4,15 meter hoog.

Voor de betonconstructie van sluis 124 ontwikkelde Haitsma Beton een speciaal HSB-mengsel (C90/105). Door het gebruik van zeer fijne toeslagmaterialen is het uiterst compact, sterk en onderhoudsarm. Het oppervlak is egaal glad, zodat algen zich er niet aan kunnen hechten. Aan het mengsel zijn 12 mm lange roestvaststalen vezels toegevoegd. Het beton blijft daardoor volgens de ontwikkelaars na uitharding voldoende taai. Ook voorkomen de vezels het ontstaan van eventuele oppervlaktescheurtjes.Betonnen sluisdeur


Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg en zal worden gebruikt voor het schutten van pleziervaart. Het ontwerp is van Meyer & Van Schooten architecten, hoofdaannemer is Schuurmans Betonbouw. Naar verwachting zullen in oktober de eerste schepen van de nieuwe sluis gebruik kunnen maken.

(Civiele Techniek 2010)