Fietsboogbrug in vvUHSBFietsboogbrug in vvUHSB

2012, november – Uit onderzoek blijkt een fietsboogbrug in vezelversterkt ultrahogesterktebeton (vvUHSB) haalbaar is. (ENCI Studieprijs 2012). Matthias Mast en Reinalt Polinder, Hogeschool Rotterdam, wonnen tijdens de Betondag 2012 de eerste prijs van de ENCI-studieprijs in de categorie HBO, met een studie naar de haalbaarheid van een fietsboogbrug uitgevoerd in vezelversterkt ultrahogeterktebeton. Het onderzoek richtte zich op de technische haalbaarheid van het toepassen van vvUHSB in een boogbrug met een overspanning van circa 100 meter die bestemd is voor fietsers en voetgangers.

Conclusie van de onderzoekers is dat het haalbaar is een fietsboogbrug te realiseren in vvUHSB. Het toepassen van prefab elementen met een hoge repetitie is een belangrijk aandachtspunt om de kosten te kunnen drukken. Verder geldt voor op buiging belaste elementen in vvUHSB, dat deze het best voorgespannen kunnen worden om de hoge druksterkte van het materiaal te benutten. Dit is dan ook toegepast in het dek. Iets waar echter tegenaan gelopen is, is dat het vrijwel niet mogelijk is om de druksterkte voor 80 procent te benutten: de voorspankracht die hiervoor nodig is, kan niet worden aangebracht vanwege ruimtegebrek. Daarnaast zorgt het dek voor een lage normaalkracht in de boog waardoor, in combinatie met de optredende momenten, trekspanningen in de boog optreden. Een oplossing hiervoor kan zijn om het dek in traditioneel beton uit te voeren en de boog in vvUHSB. Op deze manier wordt de boog goed onder druk gezet.

Meer op de site van de ENCI-studieprijs 2012>