BSARoof to Road, variant op cradle to cradle: BSA, Bitumen Substitutie Asfaltbeton

2010, juni - Nederland ligt vol met ‘zwart’ asfaltbeton. Dus is er een continue vraag naar het zwart bindmiddel bitumen. De levering van bitumen staat of komt dan ook regelmatig onder druk. Maar Nederland ligt óók vol met een ander ‘zwart’ product: bitumineuze dakbedekkingen. De schatting is dat er circa 20 miljoen m2 dakbedekking per jaar wordt gelegd op woningen, hallen en gebouwen. Dit komt overeen met 150.000 ton dakbedekking. Er komt dan ook ongeveer tussen 10 en 20 miljoen m2 aan oude bitumineuze dakbedekking per jaar vrij. De schatting is dat er circa 100.000 ton restmateriaal (sloop en afkomstig uit afkeur van primaire productie) is van bitumineuze dakbedekking.

Janssen de Jong Infra bv is samen met Biturec en Infra Quality Support aan de slag gegaan om deze vorm van hergebruik transparant en kwalitatief op een hoger niveau te krijgen. Het begon zoals zo vaak met trial and error, maar mede door de opkomst van type testing (Europese regelgeving asfaltbeton) werd Bitumen Substitutie Asfaltbeton (BSA) een reëel en serieus onderzoekstraject. Bitumen voor dakbedekking is overigens niet zomaar toepasbaar in asfaltbeton. Dit bitumen is vaak harder bij initieel gebruik, en er worden vaak modificaties toegepast. Ook is er sprake van veroudering van het product. Dus moet goed gekeken worden naar het secundair bitumen voordat het wordt ingezet in de wegenbouw.
BSA

Uit onderzoek is gebleken dat hergebruik van bitumen in de wegenbouw - enkele jaren geleden nog ondenkbaar - nu zeker een kans is om primaire bronnen meer te sparen. Bitumengranulaat, tot granulaat gemaakt bitumineuze dakbedekking, is direct in te brengen in de productie van asfaltbeton waarbij de asfalteigenschappen zoals stijfheid en vermoeiing niet nadelig, zelfs eerder positief worden beïnvloed. Er moet uiteraard de nodige aandacht zijn voor de optimalisatie van het totale productieproces van BSA, enerzijds bij de inname en ver- en bewerking van bitumineuze dakbedekking, anderzijds bij de asfaltproductie.

Civiele Techniek nummer 4, 2010; auteur : A. Kneepkens, Infra Quality Support; R. Smit, Biturec

Een PDF van het volledige artikel is op te vragen via info@innovatievematerialen.nl This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. o.v.v de titel van het artikel