Willem alexanderbrug

‘Dertig procent CO₂-besparing voor Willem Alexanderbrug’

 

2013, december - BAM Wegen asfalteert woensdag 4 december de Koning Willem Alexanderbrug in Breda met het energiezuinige Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). De gemeente Breda, opdrachtgever voor de bouw van de brug, past het innovatieve asfalt voor het eerst toe. Door de productie van het asfalt tegen beduidend lagere temperaturen, 100 graden Celsius in plaats van 170 graden Celsius, zegt BAM een besparing te kunnen realiseren van ruim 30 procent op de CO2-uitstoot.

 BAM Wegen ontwikkelde Laag energie asfalt beton enkele jaren geleden in de Zuid Nederlandse Asfalt Centrale (ZNAC) in Breda. Na de sluiting van de ZNAC in 2011 is de asfaltproductie verplaatst naar Bergen op Zoom. Deze asfaltcentrale is recent ingrijpend vernieuwd en sindsdien in staat LEAB te produceren. De onderlaag van de Koning Willem Alexanderbrug wordt voorzien van in totaal 300 ton LEAB. De deklaag bestaat uit traditioneel ZOAB. Hoofdaannemer voor de realisatie van de brug is BAM Civiel.
LEAB is in Nederland volgens BAM met een opmars bezig. Rijkswaterstaat heeft het innovatieve asfalt inmiddels al op een aantal snelwegen toegepast. BAM Wegen heeft de innovatieve productietechniek onder meer in Japan en Duitsland geïntroduceerd.

Bron: BAM Wegen>