LEAB, laboratorium onderzoekHalfwarm asfalt: beter voor milieu en medewerkers
 

2012, oktober - BAM Wegen ontwikkelde LEAB (Laag Energie Asfalt Beton). Afgelopen twee jaar testte Rijkswaterstaat de kwaliteit hiervan. Conclusie: LEAB is beter voor milieu en medewerkers.

Normaal wordt asfalt geproduceerd bij een temperatuur van ongeveer 160 graden. Producenten kunnen het energieverbruik terugdringen door de productietemperatuur te verlagen. Probleem daarbij is dat het bindmiddel bitumen pas bij 160 graden goed mengbaar is met de stenen, zand en vulstof.
In 1998 is BAM gestart met de experimenten om asfaltproductie bij lage temperatuur mogelijk te maken. In 2003 werd resultaat geboekt en zo ontstond het inmiddels gepatenteerde Halfwarm-procedé. Het produceren van asfalt bij 100°C in plaats van 160°C was daarmee mogelijk.

De truc zit er volgens BAM in het bitumen met een klein beetje koud water mengen. Daardoor gaat het bitumen schuimen en neemt het volume met factor 20 toe. De viscositeit wordt dan lager, wat betekent dat het bitumen vloeibaarder wordt en dus bij een lagere temperatuur toch mengbaar is. Uit de tests bij BAM bleek dat de kwaliteit van dit LEAB (Laag Energie Asfalt Beton) exact gelijk is aan die van standaard asfalt. Tegelijkertijd zijn de productiekosten lager, komt er minder CO2 vrij en zijn de lagere temperaturen prettiger voor de asfaltverwerkers.

Voordat de methode wordt goedgekeurd door Rijkswaterstaat heeft RWS een demonstratievak laten aanleggen op de A2. Ook hier presteerde het asfalt uitstekend, waarna BAM het nieuwe asfalt mag toepassen. Andere aannemers die halfwarm asfalt willen toepassen, moeten nog aantonen dat zij deze techniek beheersen.
(Bron: Wegeninfo, Rijkswaterstaat)

Meer over LEAB op de site van BAM Wegen>

Filmpje>