ES-lasKeramiek lost problemen op van isolatielassen in het spoor


Elektrische scheidingslassen (kortweg ES-lassen) zijn een onmisbaar onderdeel van de beveiliging van het spoor. De betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van deze geïsoleerde verbindingen in de spoorstaven zijn van groot belang aangezien veel seinstoringen terug te voeren zijn op kortsluiting van ES-lassen. Een nadeel van huidige isolatielassen is verder onder meer de geluidshinder en trillingen die optreden bij het passeren van treinen. Ook hebben ES-lassen over het algemeen een beperkte levensduur. In samenwerking met het Keramisch Onderzoekinstituut van Corus heeft Movares een ES-las ontwikkeld die met alle nadelen van huidige geïsoleerde verbindingen moet afrekenen, resulterend in minder seinstoringen, minder onderhoud, reductie van geluid en trilling en een langere levensduur. De belangrijkste innovatie van deze scheidingslas is het gebruik van keramiek als isolatiemateriaal. Dit keramiek, dat minstens even hard en slijtvast is als staal, wordt ingeklemd in de voeg in de spoorstaaf en kan de belasting van treinwielen weerstaan. Dit maakt de keramische ES-las niet alleen duurzamer en betrouwbaarder dan bestaande, maar maakt de las ook stijver, waardoor deze zich gedraagt als de spoorstaaf zelf. In feite lost het de fysieke onderbreking op die karakteristiek is voor de huidige typen ES-lassen.
(KGK 4, 2009; Auteur: Ir. Jelte A. Bos, Movares)

Meer info op de site van Movares>

Filmpje>