Foto: Mourik
COLT –asfalt: 35 procent stiller

2012, september - Innovatie van Mourik op de N237 bij Utrecht:  nieuw fluisterstil asfalt scheelt 30 procent CO2-uitstoot bij aanleg.
Door de nieuw aangelegde asfaltlaag te verrijken met speciale polymeren is de geluidshinder van het
verkeer op de N237 van Utrecht naar De Bilt met 35 procent afgenomen in vergelijking met normaal asfalt. Daarnaast zorgen de polymeren ervoor dat het asfalt op een 40°C lagere temperatuur kan worden verwerkt. Deze besparing op het opwarmen van asfalt scheelt tot 30 procent op de CO2-uitstoot.
Dat blijkt uit de op 18 september 2012 gepresenteerde resultaten van een project, uitgevoerd door aannemingsbedrijf Mourik in samenwerking met de Provincie Utrecht. Volgens Mourik zorgt het toevoegen van speciale additieven aan het asfalt niet alleen voor minder geluidshinder en CO2-uitstoot, maar ook voor een langere levensduur van de weg.Foto: Mourik

 

Samen met een Amerikaanse leverancier van polymeren zijn in Hilversum en Neerijnen kleinschalige projecten uitgevoerd met dit nieuwe COLT–asfalt. In de VS en het Midden-Oosten zijn al succesvolle proeven gedaan met meer dan 2 miljoen ton van dit materiaal. Op de N237 is 2.500 ton van het nieuwe mengsel neergelegd.


Jaarlijks wordt er in Nederland gemiddeld 10 miljoen ton asfalt aangelegd op snelwegen en doorgaande wegen en in binnen de bebouwde kom. Het opwarmen van het asfalt kost veel energie. Zou al het asfalt op de nieuwe manier worden aangelegd, dan scheelt dat jaarlijks 50.000 ton CO2-uitstoot.


Meer over COLT (pdf)>

 

 


(Bron: Mourik)