Deciville
Deciville Plus: superstil asfalt


2013, mei - In de strijd tegen verkeersgeluid is stil asfalt favoriet. Voor recht-toe-recht-aan-wegen dan, want voor kruisingen en rotondes mist het de vereiste robuustheid. Veel gemeenten en provincies staan dan ook voor de vraag hoe zij ook dáár voldoende geluidsreductie kunnen realiseren. Meer geluidsschermen misschien? Ooms Civiel (onderdeel van Strukton) ontwikkelde een goedkoper en duurzamer alternatief: een verbeterd stil asfaltproduct: Deciville-Plus. Inmiddels is dit met succes toegepast in Zwolle, Purmerend en Den Haag. Aan de ontwikkeling van het nieuwe asfalt ging uitgebreid onderzoek bij het Research Centre van Ooms Civiel vooraf. Daaruit bleek onder meer dat
de aandacht moest uitgaan naar een zeer zware bitumenmodificatie (bitumen met veel polymeren). Hiervoor werden asfaltmengsels met verschillend bitumen uitgebreid geconditioneerd en getest. Zo kon worden beoordeeld welke samenstelling steenslag het langst vasthield (splijtproef) en of de taaiheid voldoende was om scheuren te voorkomen (Cantabrotest). Toen duidelijk werd dat er één type gemodificeerd bitumen ook nog een RSAT doorstond (hierbij bootst een autowiel gedurende 24 uur ‘wringing’ na), kon het onderzoek positief worden afgesloten: door het toepassen van hoogwaardig gemodificeerd bitumen, ontstaat er een asfaltmengsel dat goed bestand is tegen wringing. Het ging hier om gemodificeerde Deciville met Sealoflex SFB 5-90 (HS) bitumen. Op basis van deze doorontwikkeling was een nieuw product geboren.
(Civiele Techniek nummer 4, auteur: dr. Ir. Arian H. de Bondt, Ooms Civiel)

Een PDF van het volledige artikel is op te vragen via info@innovatievematerialen.nl o.v.v de titel van het artikel.