Composiet brugdek geeft antieke brug nieuw leven


2014, mei – Op 31 mei is de gerenoveerde monumentale draaibrug (gebouwd in 1870) tussen Oost- en West-Souburg (bij Vlissingen) feestelijk geopend. Bijzonder aan de renovatie is dat het nieuwe brugdek van de stalen is vervaardigd van composietmateriaal van FiberCore Europe, producent van composiet draagconstructies. Het is een primeur voor opdrachtgever Provincie Zeeland, die nog niet eerder ervaring had met kunststof brugdekken. Maar ook het samengaan van vezelversterkte kunststof met een stalen constructie is nog vrij uniek bij bruggen.

De draaibrug is een belangrijke en drukke schakel in het fiets- en voetgangersverkeer tussen Oost- en West-Souburg.
Renovatie was nodig, omdat het staal in slechte staat verkeerde en het houten brugdek (onder een dikke laag asfalt) veel gebreken vertoonde. Onderhoud en renovatie van de staalconstructie zijn uitgevoerd door Hollandia Services. Het brugdek van FiberCore is een slimme combinatie van glasvezel met thermohardende polyesterhars die ongevoelig is voor vermoeiing, onthechting van kern en huid, en scheurvorming.

Het brugdek bestaat uit samengestelde delen: zes delen van elk 24 meter voor de draaibrug en drie delen van elk 17 meter voor de aanbrug. Het composiet is licht in gewicht. De gewichtsbesparing op het brugdek is ruim 60 procent ten opzichte van de oude situatie (hout met asfalt). Dit levert een zeer gunstige massatraagheid op. Zowel het nieuwe brugdek als de gerenoveerde staalconstructie gaan een lang leven tegemoet. Groot onderhoud aan het staal is pas over ongeveer dertig jaar nodig, terwijl het brugdek zo’n honderd jaar mee kan, vrijwel zonder onderhoud.Brug bij souburg

Een uitgebreid artikel over de renovatie van de brug bij Souburg verschijnt in de volgende editie van Civiele Techniek (juli 2014)

FiberCore>