Innovatieve hout-betonligger voor circulair viaduct

 

Mobilis en ipv Delft werken aan de ontwikkeling van een circulair viaduct van houten liggers met een prefab toplaag van gerecycled beton. Het is een van de tien voorstellen binnen een SBIR-traject van Rijkswaterstaat. SBIR staat voor Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten. De oproep van Rijkswaterstaat werd vorig jaar beantwoord door maar liefst 32 partijen, waarvan er 10 inmiddels bezig zijn met haalbaarheidsstudies. Later dit jaar mogen drie partijen daadwerkelijk een prototype ontwikkelen.

Het hout-beton liggersysteem is een direct alternatief voor de huidige prefab betonnen liggers. Het systeem bestaat uit gelamineerde houten liggers met een rijdek van gerecycled beton. De liggers worden bij elkaar gehouden door deze aan elkaar af te spannen met dwarsvoorspanning. Uitkragende prefab betonnen randelementen beschermt het hout tegen weersinvloeden, wat zorgt voor een zeer lange levensduur van honderd  jaar. 

Toepassing van het innovatieve modulaire systeem heeft aanzienlijke voordelen. Zo wordt een MKI-reductie van 40 procent behaald. De milieukostenindicator (MKI) geeft de milieu-impact en schaduwkosten van een product weer. De goede MKI-score dankt het systeem onder meer aan het gebruik van hout, een hernieuwbaar materiaal dat CO2 opneemt in plaats van uitstoot, en gerecycled beton. Het gewicht van een willekeurig viaduct zal circa 20 procent lager zijn, wat leidt tot materiaalreductie in de fundering. Daarnaast is het product modulair en zijn de verschillende elementen na gebruik volledig van elkaar te scheiden en opnieuw toepasbaar. Bijkomend voordeel van met modulaire systeem is de korte uitvoeringstijd.

TBI-onderneming Mobilis en ipv Delft werken bij de ontwikkeling van hun versie van het circulaire viaduct nauw samen met ingenieursbureau Miebach (houten brugconstructie), Rutte Groep (gerecycled beton) en Heko Spanten (leverancier houtconstructie). 


ipv Delft>

Mobilis>